Invázia Ruska na Ukrajinu – ľavicová perspektíva

27. februára 2022, pezincan, Nezaradené

Vážení spoluobčania, priatelia a známi,

dovoľte mi, aby som sa vyjadril k udalostiam posledných dní na Ukrajine. Už od prvého dňa útoku Ruskej federácie za pomoci Bieloruska na Ukrajinu som zhrozený a nerozumiem, prečo sa medzi sebou zabíjajú dva národy, o ktorých by sa donedávna dalo povedať, že boli bratské, a ktoré majú veľmi podobnú reč.

Od prvého dňa tento útok a vojenskú intervenciu Ruskej federácie odsudzujem. Mnohí sa pýtate, či odsúdenie Ruskej federácie a označenie ako agresora je ľavicový postoj. Za mňa môžem povedať, že áno. Odsúdenie plošného útoku Ruskej federácie voči Ukrajine je v súlade s ľavicovým postojom! Tak ako my ľavičiari požadujeme a presadzujeme mierové riešenie a budovanie dobrých vzťahov s krajinami na všetky svetové strany, tak isto ako ľavičiar odsudzujem vyvolanie vojenského konfliktu bez ohľadu na to, z ktorej svetovej strany daná krajina je a aké máme s ňou vzťahy.

Byť ľavičiarom, to neznamená nekriticky obdivovať niektoré svetové mocnosti a ospravedlňovať všetko, čo robia. Veľmoci nie sú ako futbalové kluby, ktorým fandíme v dobrom aj v zlom. Ako ľavičiara ma zaujímajú potreby bežných ľudí, ich ekonomická situácia, práva a uznanie. A v neposlednom rade najmä spravodlivosť. Byť ľavičiarom, to znamená správať sa ako rozhodca a poukazovať na všetky druhy neprávostí, ktoré sú na rádových občanoch a pracujúcej chudobe páchané či už nadnárodnými korporáciami, vládami a štátnymi inštitúciami, alebo antagonistickými spoločenskými silami. Akty vojenskej agresie je potrebné odsúdiť, nielen kvôli porušovaniu medzinárodného práva, ale hlavne z dôvodu ľudskosti a vzájomnej solidarity.

Ako ľavičiari sme nikdy necítili potrebu brániť pravicovo-konzervatívne Putinove Rusko, vždy sme len poukazovali na dvojaký meter pri zahraničnej politike, ale za to sme kritizovali potláčanie a porušovanie ľudských práv v Ruskej federácií tak, ako v ktorejkoľvek inej krajine. Môžem taktiež povedať, že ak by som bol ja ruským občanom žijúcim v Rusku, tak by som protestoval a zúčastňoval sa protestov, ktoré boli za posledné dni proti vojne na Ukrajine. Mnoho iných občanov Ruskej federácie, ktorým policajné zložky bránili v protestoch a boli predvádzaní na výsluchy – tak jedným z takýchto občanov by som bol isto aj ja, nakoľko by som svojou účasťou na protestoch prejavoval mierový a ľavicový postoj proti vojne!

Už aj z tohoto dôvodu je jasné, prečo je z ľavicového pohľadu našou povinnosťou a presvedčením jednoznačne odsúdiť vojnový útok Ruskej federácie. Taktiež ma nesmierne teší a vyzývam ľudí, aby naďalej podporovali ukrajinský ľud, ako sme boli svedkami posledných dní. Dúfam, že v návale emócií sa však dokážeme vyvarovať štvanici proti ruskému ľudu a národu ako takému. Chcem len pripomenúť, že mnohí občania ruskej národnosti žijúci či už v Rusku alebo v západnej Európe nesúhlasia s touto Putinovou vojnou a mnohí žijú na území európskych štátov aj preto, lebo s daným autoritatívnym režimom v Ruskej federácii nesúhlasia. V mene mieru sa budem aj naďalej ohradzovať tak, ako som to robil doteraz.